Historie společnosti Ryanair je bohatá a fascinující příběh, který se odvíjí přes několik desetiletí a zahrnuje nesčetné momenty inovací i výzev. Korene Ryanairu sahají až do roku 1984, kdy byla tato letecká společnost založena v Irsku bratry Tonym a Christym Ryanovými a jejich obchodním partnerem Liamem Lonerganem. Původním záměrem zakladatelů bylo vytvořit aerolinku, která by propojovala Irsko s ostatními evropskými destinacemi při nižších nákladech, než jaké nabízely zavedené národní aerolinky.
Počátky Ryanairu nebyly snadné. První letadlo, ne příliš velký britský Aer Lingus BAC 1-11, bylo koupeno a přemalováno barvami, které se staly základem pro firemní vizuální identitu. První trasu spojovala irský Waterford s londýnským letištěm Gatwick, což mělo zajistit základní provozní kapacitu. V roce 1984 však Ryanair stále čelil problémům s nízkým pochopením trhu a konkurencí ze strany zavedených přepravců.
Zásadní změna přišla na přelomu 80. a 90. let. V roce 1986 představila Evropská unie legislativní reformy, které liberalizovaly evropský letecký trh. Tato deregulace umožnila novým, nižkonákladovým společnostem vstoupit na trh a začít konkurovat zavedenejším monopolům. Ryanair využil této příležitosti a začal představovat model nízkonákladového letectví, který dnes znají cestující po celém světě. Klíčovou postavou této transformace byl Michael O’Leary, který se připojil k Ryanairu v roce 1988 a v roce 1994 se stal jeho generálním ředitelem.
Pod O’Learym se Ryanair transformoval na skutečně nízkonákladového přepravce. O’Leary se inspiroval u americké aerolinky Southwest Airlines a rozhodl se implementovat mnoho z jejích praktik. Ryanair začal využívat sekundární letiště, která byla méně vytížená a nabízela nižší poplatky za přistání i odbavení. Rovněž byla zavedena politika minimalizace dodatečných nákladů a maximalizace efektivity. To zahrnovalo vše od zrušení bezplatného občerstvení na palubě až po zavádění poplatků za odbavená zavazadla.
Strategie nízkých nákladů vedla k rapidnímu nárůstu poptávky po letech Ryanairu. Zákazníci, kteří si nemohli dovolit letenky drahých národních leteckých společností, měli nyní možnost cestovat za zlomkové ceny. V 90. letech Ryanair exponenciálně rostl, a to jak co do počtu přepravených cestujících, tak co do počtu destinací, do kterých létal. Tento rozvoj nebyl bez výzev, například kontrol kvality, ale Ryanair zůstal věrný svému modelu nízkých nákladů, což mu přineslo komerční úspěch.
V novém tisíciletí Ryanair nadále expandoval do nových trhů a rozšiřoval své flotily. Významným krokem byla objednávka stovek nových letadel od společnosti Boeing, což umožnilo zvýšit frekvenci letů a nabídnout cestujícím více možností. Spolu s tím se Ryanair stal jednou z největších leteckých společností v Evropě z hlediska počtu přepravených cestujících. Dnes je Ryanair známý svými agresivními cenovými strategiemi, důrazem na efektivitu a nekompromisním přístupem k snižování nákladů.
Historie Ryanairu je tudíž příběhem průkopnictví v oblasti nízkonákladového letectví, kde tvrdá práce, strategie a schopnost adaptace na měnící se trh hrály klíčové role. Tato společnost prošla od svých skromných začátků dlouhou cestu a stala se jedním z hlavních hráčů na evropském leteckém trhu, což ji činí zářivým příkladem úspěšné obchodní transformace v této oblasti.